Monday, August 16, 2010

Hari Rajin

Sedar tak sedar dah 5 hari puasa, tapi semalam baru ada chance nak masak..hari sabtu MIL dah call warning i awal2 tak bagi masak takut tangan menantu dia kasar sebab dia dah masak nasik minyak and lauk pauk untuk moreh kat masjid.."Lily jangan pi beli lauk kat pasar ramadhan,mak dah masak..nanti mai ambik"...bertuah sesangat i dapat mak mertua baik..syukur..


So, on sunday i pun bz di dapur ..haha..iyala kul 5 ptg baru terhegeh2 nak masak..dah la masak sup tulang..nak tunggu daging empuk berejam la jugak..aku takder periuk high pressure..so lambat la nk tunggu..

Ni lah rupa sup tulang aku..senang ja aku buat sup nih..pakai sub bunjut adabi tu aja..tapi aku suka ala thai style..so just tambah perahan limau and cabai cili padi melaka aja..tapi limau tu option la ..limau tu sila perah kat mangkuk masing2..hehe..memasak bulan puasa ni susah rupanya..nak rasa pun tak boleh..tapi TERasa la jugak sekali pastu baru ingat yg posa tak leh rasa..kuikui..first time masak katakan..

Tawar skittt sup aku ni..mcm biasa,pas berbuka panaskan balik and tambah apa2 yg patut sampai secukup rasa..baru KAW..aku cam iasa la nasik satu senduk ja,kalau puasa mmg kurang selera nak makan..skang pun perut dah flat..

Satu hal lagi...nak share skit info mengenai tom yam putih,,ramai jugak kawan2 yg dok tanya nak wat camna tom yam putih..kalau kita ke Thailand,diorang mmg ada tom yam merah and putih..dua2 sedap..setakat hari ni aku cuma jumpa satu perencah tom yam putih..PERENCAH TOM YAM PUTIH ADABI..

.u all try cari kat kedai2 runcit..kalau kat perlis ni bleh dapat kat HAFIFAH..selalunya aku akan pakai 2 pack utk 2 org makan..sedap tak payah dah tambah bahan perasa lain..terpulang pada taste masing2 lah yer..satu lagi petua nak bagi sedap tom yam putih ni kena pakai lengkuas banyak skit(aku tengok isi kandungan tom yam putih yg sedap masa aku makan kat Thai)..

Ok selamat mencuba..tapi jgn buat-buat MERASA plak time masak..

4 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

heheheh terasa la ye... sib baik ingat balik kalau tak hancus posa..... suka sangat tom yam....

DaZzlingLilLy said...

tu lah nasib baik teringat balik..sama la i pun suka tom yam..boleh hirup2 tom yam pas makan nasik..sedappp..

Lady of Leisure said...

tomyam putih best kan.. i tak penah lagi jumpa perencah tu,.. tpaksa buat rencah sendiri kalau nak makan tomyam putih huhu.. btw sedap nampak sup tulang u.. boleh makan ngan bihun sup gak ni kan..
:)

DaZzlingLilLy said...

Lady of leisure-u lagi terror..wat rencsah sendiri..i ni pakai perencah paket ja kalau masak..hehe..nanti u balik sini bleh la pi cari perencah tom yam putih ni kat hafifah