Wednesday, October 13, 2010

Angin malam..mengimbau kenangan lama..

Tenang dan mengasyikkan bila dibelai angin malam..
Membuatkan aku rindu kepada kedamaian kampung..

(Pic:googled)

Semalam aku singgah hantar wandy gi settle keja dia..sempat aku turun kejap tengok depa dok wat keja..
Best sangat dapat duduk tepi sungai..sambil mengimbau kenangan zaman kanak-kanak dulu..kebetulan menghadap ke rumah aku di kampung dulu ni..owh yaa..sungai kat dlm pic di atas tu la tempat wandy bekerja..same goes to my father and my FIL..saya anak seorang nelayan! (sangat bangga menjadi seoarang anak nelayan)..and same goes to my child (coming soon)..sungai ni lah tempat aku membesar..tempat aku mandi manda tak kala air pasang besar..tempat aku mengenal sea creature yg sgt unik..hehe..korang tau apa itu belacak?..pernah tgk baby crab kaler biru?..pernah tangkap jelly fish yg saiz duit 5 kupang idup-idup?..


 (Pic:googled)

Ni lah keadaan bila air pasang pasang besar..jadi macam kampung terapung pulak..yg kanan tu umah tok sedara aku..kat situ pun kami pernah mandi manda..(dura and bun hampa ingat lg dak kita pernah mandi kat sini pas balik sekolah?)..haha gila nakal..balik sekolah terus mandi air pasang..pastu baru balik umah..nasib tok lang aku tu sporting..

 (Pic:googled)

Jalan utama ke sekolah...penat weih tolak gerek (basikal)..hehe..lama gila tak pernah jejak atas titi ni..titi ni utk org naik beskal or jalan kaki jer..kadang2 penat tak mau jalan me and my geng balik sekolah naik sampan..tambang 20 sen ja..

Masa aku darjah 5 my family move to another house..tapi still dlm daerah yg sama..so tak merasa la duk kt umah kampung lagi..tapi sampai skang umah tu ada lagi,cuma kayu2 tu dah reput skit..pelantar pun still kat situ lagi..kiranya tempat kerja my bro still kat umah kampung kami..aku pun selalu gak pi sana sebabnya sedara mara ramai kat kg tu..cuma tak pernah masuk dlm umah jenguk2 condition umah..

Seronok kn bila terkenang balik zaman kanak2...syukur sangat dapat merasa suasana idup di perkampungan nelayan and yg best sekali dapat makan fresh seafood..sampai skang aku lebih suka makan ikan/seafood lagi dr ayam /daging..thanks pak aji ! (i called my dad pak aji okes)

Okeh nanti2 kalau jumpa pic umah kampung aku tu aku share kat sini..


12 comments:

dura said...

kalau bab mandi sungai aku teringat dek bun buat buih2 guna baju dia..haha..pastu selam sebab nampak arwah pak dia lalu..hehe

Anonymous said...

akak nak nangis jap bleh? akak syahdu la dik.. hmm.... kenangan semua tuh...

-miza luziza-

DaZzlingLilLy said...

dura-hehe..hang mmg manuskrip sejarah yg terhebat la..ingat lagi semua2 tu
bun-bleh2..aku pun rasa syahdu gak nih

Lady of Leisure said...

kat kuala perlis ke ni? cantik first pic tu.. tetiba terlapar nak makan hai thien la pulak.. heheh

DaZzlingLilLy said...

Lady of leisure-yup kat kuala perlis...pic tu i pun google ja..sebut hai tean i pun sama gak tetiba teringat char kuey mayonis dia..yumyum

sonnet™ said...

puan lily!
bile kah baby tu akan muncul?
coming soon ke? :p

ixoratasha said...

i tau belacak & baby ketam color biru (sambil lompat2 angkat tangan) ! hahaha..

sekarang memang payah nak jumpa dah..dulu pantang air pasang je terjun dari titi umah orang, syok gilaa..umah tok wan & mak tok i dulu betul2 depan laut so kena tumpang titi org kalau nak main, member kampung semua best laki pompuan boleh join..seronoknyaa bila ingat balik..

tok wan i kapten feri penang pi balik pulau ngan seberang aka driver feri..org laut jugak, banyak sama kita ni kan dear..:)

DaZzlingLilLy said...

sonnet-i pun taktau lagi bila baby nak muncul..tunggu jer lah yer..
ixoratsha-yes kita mmg banyak persamaan..hehei ingat ur mum ada cite pasal tok wan u dulu..

DaZzlingLilLy said...
This comment has been removed by the author.
Bibi Intan Suraya ~Tulip~ said...

wehy, pregnant ka??
adakah aku lari topik? dak kot kan. hehe. terrrr'spot'' tang (coming soon)

Leeds Al-Malique said...

hang terjun sungai, aku pulak terjun bendang & tali air, selambe je redah selut takat peha, cekup ikan darat. tapi rumah tok aku la..

best kan masa2 kita kecik dulu, we had fun with nature, budak2 skang tak merasa dah..

DaZzlingLilLy said...

Bibi-hehe..confirm tak pregnant..coming soon tu tak tau bila yg soon nya..hehe..jgn risau kalau aku pregnant hampa antara org ter awal aku bgtau
Leeds-bestkan masa kecik2 dulu ni..merasa semua2 benda camtu..