Thursday, December 23, 2010

Adab tatatertib..

Title entry ni macam takder kena mengena ja dengan gambar kat atas tu kan?
Tapi aku nak letak jugak...sebabnya ada kaitan dengan seller jacket-jacket kat atas tu..
Aku suka jacket2 tu..so beli la kan..tapi dari 2 seller yg berbeza,semuanya online store kat FB..
Salah sorang seller tu jual baju/dress/jacket mmg murah..semuanya bawah rm40...kalau include postage pun below rm45 jer baju-baju dia..
Dah tengok murah tu apa lagi kan..terpengaruh la cik puan sorang nih..dengan semangatnya aku pun msg dia..tetiba dapat reply,mak aiiiii.....sombongnya cara dia reply tu..dah la reply lambat..ok fine aku sabar lagi...
Lepas buat payment aku pun msg dia lagi bgtau yg aku dah bayar..sekali lagi dia lambat reply..ada kot 2/3 hari baru reply...tu pun 3 patah perkataan jer???? (barang dah dapat okes)....Totally mmg tak puas hati dengan cara layanan dia wpun item dia harga murah dari seller lain..confirm haku tak mau beli dr dia dah..biar la mahal skit takper kalau layanan beradab tatasusila 5 star kan...

Pendapat aku,kalau nak jadi online seller ni:

1) Mesti kena online sekurangnya 16 jam..haha..why?...8 jam lagi tu tolak time tido la kan..kalau setakat lambat reply msg 2/3 jam tu rasanya customer paham kot..seller pun nak kena makan/minum/jaga anak/drive/pi beli ikan and bla bla jugak kan...

2) Ayat yg u all guna jugak kena sesuai..jangan main hentam ikut suka hati..cakap baik2...kalau tak pandai english reply jer dlm bm...kang tak pandai english tapi nak gak reply dalam english,customer tak paham pulak....kita kan 1 Malaysia..so semua org mesti tau cakap bm kan?..

Tu ja pendapat yg aku rasa sangat penting..banyak lagi kot ciri2 lain..aku pun bukan pandai sangat..nasihat sekadar berdasarkan pengalaman aku ja..so sesapa ada experience or pendapat yg lain boleh share kat sini..sangat dialu-alukan..

Ok sekian terima kasih untuk hari ni.

7 comments:

dilla said...

omg! nk tumpang geram sekali... i hate bad customer service.. i pernah experience beli online nk pakai for raya, raya sebulan dh hbs br dpt..

Diarihatiku1976 said...

sgt setuju.... tapi kalo takleh online 18 jam pun.. kena jawab selembut yg boleh kan....kalo boleh jawab seperti ayat didalam kamus.. wekkekeke....

DaZzlingLilLy said...

dilla-tu dia lagi dasyat...sebulan pas raya baru dapat..
Diarihatiku1976-betul tu..kalau lewat sehari reply msg pun tapi ayat power cakap bebaik takkan la org nak marah kan..

Ayin Masliza said...

kita baru tanya sekali produk dia, dia email banyak2 kali tanya bila nak beli tu ada lah..... hehe... rimas kan...

DaZzlingLilLy said...

Ayin masliza-kalau camtu pun rimas gak..yg ni mesti kes melibatkan mlm rasanya

Qimie said...

sokong 100%. bukan setakat online jek, kalo kat mall pon service SA tuh penting. kalau dpt yg superb, dr taknak beli selalu smp terbeli. tp kalo dpt yg hampeh, dr nak beli smp pandang pon tak lalu!

DaZzlingLilLy said...

Qimie-betul dear..kat mall lg penting sebab kita interact directly dgn dia kan...expression muka pn penting jugak kalau nak jadi SA