Thursday, July 28, 2011

Tertunai sudah...

Legaaa...
Itu lah yg aku rasa lepas settlekan benda ni:

niat di hati lama dah nak gi amik borang and sekian2 lah kan..(jabatan bendahari kitorang jauh okes..bukan satu kawasan yg sama) sebab tu asyik tertangguh jer..
tapi bila dah settle rasa lapang dada..benda baik bila tangguh mmg tak senang duduk..
Nak buat potongan gaji utk zakat ada cara pengiraannya..korang bleh rujuk dgn jabatan agama tempat masing2 lah kan..tapi aku malas dah nak berkira sangat..agak2 jer letak nilai yg nak potong tiap bulan tu berdasarkan anggaran dari kawan2 yg dah mula buat pemotongan..mungkin sesetengah org tu tak layak utk potongan zakat..bergantung jugak lah kpd kemampuan seseorang..
macam aku mmg dgn rela hati nak wat potongan zakat..bukannya apa..sekurang-kurangnya dapat jgk bantu sedara seislam kita yg hidup susah tu kan..dari duit duk berbelanja 'tak ketahuan hala'...baik salurkan ke arah yg 'ketahuan hala'..
Niat biarlah ikhlas..aku harap agar hidup aku sekeluarga diberkati Allah jer..

5 comments:

phatgurl said...

Potongan zakat tu dia akan potong dari jumlah pcb bulanan, so mmg tak disturb langsung jumlah gaji bersih. Bagusla u, dari bagi duit tu kat lhdn baik bagi kat zakat je...lebih barakah.

POSH76 said...

bagus gak info ni...berkat pendapatan

Nurhayati said...

memang bagus wat potongan zakat ni. secara tak langsung kita dapat bantu fakir miskin, anak yatim.. etc etc..
semoga rezeki mencurah2 pasni. aminnn

noorulaz said...

tmpt keja aku xleh wat potongan.. so bulan2 pi bayaq.. tp duk asyik lupa ja.. jadi awai tahun aku kira bayaq lump sump utk tahun sblmnya..

DaZzlingLilLy said...

phatgurl-itu lah kan..dr bg lhdn baik bagi kat PPZ..

POSH76-yg baik wajib dikongsi..

Yati-itu lah tujuan utama sebenarnya boleh gak golongan yg kurang pendapatan ni merasa kesenangan hasil dr zakat kita tuh

noorulaz-hah?..awat yg tak le potong tu?..pelik gak..maybe private tak leh potong kot..aku taktau pun selama nih..tapi takpa la hg dah bayaq lumpsump kan..