Monday, March 19, 2012

Murah pun tak kena..apatah lagi kalo mahal!

Sabtu lepas cousin aku bertunang..
Macam biasa lah kalo majlis kat kampung ni mmg meriah wpun majlis pertunangan aja..
Sedara mara dan jiran terdekat semua berkumpul..
Time org tgh berbincang pasal majlis and berapa hantaran semua tu..aku terdengar makcik kat sebelah aku berbisik kt kawan sebelah kiri dia:
"Murah no"  selepas dia dgr berapa nilai hantaran dan mas kahwin cousin aku tu..
Adoiiii...makcik oi..kalo nak berbisik pun biaq lah org sebelah tu aja dengar..ni aku yg kat sebelah kanan dia pun leh dengar..bagi aku nilai tu biasa2 aja..standard zaman sekarang lah..susah betul lah..semua tak kena..kang kalo mintak mahal apa yg dia nak cakap pun tak tau..nak2 lagi cousin aku tu keja biasa2 aja..pihak lelaki pun keja gomen aja..bagi aku soal hantaran & mas kahwin ni subjektif..ikut kemampuan pihak lelaki dan kehendak pihak perempuan lah camna..atau persetujuan bersama.
aku yg dgr makcik tu duk berbisik yg hangat hati..panas ja telinga..macam nak ja aku tanya:

"Kalo org masuk meminang makcik agak2 makcik nak letak hantaran berapa puluh ribu?"

Kebetulan makcik tu dah lama jadi balu...takpun yg dia duk nyibuk sgt pasal hantaran anak org,sampai anak dara dia yg umur tua dr aku pun tak kahwin2 lagi..
Susah betul..semua tak kena..murah pun org mengata..kalo mahal agaknya bergundi depa mengata kot!
Kalo aku kat tempat makcik tu lah kan..nak bercerita dgn kawan pun biarlah time dah balik rumah sendiri..ini tak , dalam tengah ramai sedara mara org tu jugak lah yg dia nak mengata..haishhhhh...

9 comments:

shida said...

hasad dengki tak pernah lekang dari masyarakat kita.... lumrah la tuh...

KhaiRin : anies said...

cili je mulut tu lily hehehe

Has said...

mahal2 sgt cian kat pengantin lelaki nnt kan. dah la lps kawin byk nk pakai $$..nak set new life...

efa fairuz said...

huiii mmg hangat hati lah kalau sy pun.. kahwin2 ni bukan makna kita kena spend mahai2.. yg penting nikah, pastu panggil org mkn kenduri.. mahai2 pun satgi duit habis camtu ja.. pastu kena tanggung hutang.. baik la in moderation ja semua kan..

sabaq ja la..

noorulaz said...

tu yg kadang2 lagi bagus hantaran tu antara laki ngan pompuan tu discuss asing. aku dulu pun macam tu.. straight ja mak menakan aku kata aku letak murah sangat..

malas aku nak dengaq, yang penting banyak duit lg nak pakai lepas kawen.. dan depa tak kuaq satu sen untuk hidup aku pas kawen..

littlehumblelynn said...

Mulut manusia mmg ssg nk tutup kan?

Sakit jiwa kalo dilayan sama

Anonymous said...

salam sis...

manusia mmg nampak kelemahan org dari diri sendiri. tapi i don't like bila sis tulis this phrase.....

"sampai anak dara dia yg umur tua dr aku pun tak kahwin2 lagi.."

tak semua anak dara tua tu meletakkan hantaran yg mahal n memilih.....

wasalam
liss

DaZzlingLilLy said...

shida-betui tu pah..

KhaiRin-kalo i cili kang makcik tu pedas plak...hehe

Has-betul tu akak..pas kawin lg penting sebab kita nak settle down pakai duit lg bnyk

efa fairuz-mmg pun yg penting akakd nikah tu..yg lain2 blh pejam sebelah mata ja rasanya..


noorul-at least mak menakan hg tegur berdepan takpa..ni jiran ja bukan mak menakan ka hapa..betui aih pas kawen bukannya org nak tanggung pun hidup kita.laki kita jugak yg kena tanggung..

lynn-mmg malas nak layan.tp bila teringat apa yg dia cakap i rasa berasap jer..hehe

liss-i tak maksudkan yg anak makcik tu tak kawin sebab dia letak hantaran tinggi or memilih..mungkin u salah paham..maaf ye kalo menyinggung perasaan u..tapi i maksudkan kat sini,makcik tu asik nak sibuk hal anak org..tp hal anak dia ,dia tak pikir pun..

Bitt (double IS) said...

org tua style cenggitu namanya kejutan arus kemodenisasi...untung lagi dia di jemput hadir kat majlis tu...sorry to say, dlm blog mungkin saya menjaga kata2 tapi saya pernah terlepas cakap depan2 makcik yg berperangai begitu..dan terus minta maaf kepadanya...geram mehh..kalau tunggu duit banyak baru kawin alamatnya berleluasa la masalah buang anak kann :)