Monday, January 6, 2014

Teluk Senangin, Lumut, Perak

Teluk Senangin terletak di daerah Lumut ,Perak.

First time aku jejak kaki ke sini.Sebelum ni memang tak pernah tau langsung tentang tempat ni.Setakat Teluk batik tu aku tau sebab masa kecik2 dulu selalu lah pi sana.

Sebenarnya Teluk Senangin ni berhampiran dengan Swiss Garden Resort and Spa Damai Laut nun..
Kiranya dua tempat ni share laut yg sama..dari sini kita akan nampak Pulau Pangkor..

Hari sabtu kami (my parents and maksu,pakngah's family) bertolak kesana,sampai dlm kul 2 ptg camtu..chalet semua maksu aku yg uruskan..memang aku ni pi bawak diri jer..hehehe..
Kalau ke sini sesuai utk buat acara family gathering or bawak geng ramai2 sebab kat sini lebih berkonsepkan BBQ chalet..kat sini kedai makan/restoran mcm tak da aja..ke aku yg tak perasan kot..setakat kedai2 kecik nak minum petang tu ada lah..
Kiranya kami ke sana,memasing dah bawak lauk pauk..sampai terus masak nasik..periuk nasik sila bawak sendiri..kat chalet ada sediakan dapur,cuma kena sewa lah..harga tak pasti pulak..
So kami stay kat sini..

Time ni musim cuti sekolah..memang kebanyakan fully book..
Kat sini takdak aircond la u ols..huhu..memang panas bolehhh tahannn jugak ler..chalet ni RM120 semalam.
Tapi bukan nak duk dalam chalet sgt pun..aku banyak ke pantai dgn cousin-cousin..mak2 and pak2 pulak sembang kat luar ni ja..
Sampai2 aja,pas nasik dah masak..semua kelaparan..
makan dalam keadaan lapar2 ni,memang sedap..tambahan pulak ramai2..ralit ja suap masuk ke mulut..hehehhe..
Sementara nak tunggu petang..aku angkut geng2 ke gerai kt area entrance teluk senangin..
Apa lagi shopping memacam lah..kat sini ada souvenir,baju2 and menda alah korek2 main pasir tu..

Dah beli topi baru leh posing..hehe..

Ni geng 'melekat' aku..cousin paling kecik..dia pun nak beli topi jugak nak sama dgn aku..

Area pantai kat sini pun cantik,tang ni takdak chalet..sesuai utk yg datang picnic tak overnight..

Bila petang menjelma..apa lagi..kami semua pakat mandi manda kat pantai..hehehhe..best sangat boleh berendam swimming semua..laut kat sini tenang dan landai..so tak berbahaya utk mandi manda..banana noat pun ada..paksu aku amik satu trip banana boat..best oii..lama tak naik banana boat..last dulu naik masa kt Langkawi tahun 2002..perkhidmatan island hoping pun ada di sediakan di sini..
ermmm..tapi sayang air kat sini tak jernih..tapi stakat nak mandi2 tu ok lagi..

aku mandi kejap ja..pastu naik ke chalet mandi2 terus siap nak ronda pantai,tunggu sunset..kalau ke pantai,benda ni yg aku paling tunggu2..

Chalet ni comel..kalau dari jalan tak nampak,sekali jalan2 kot pantai baru perasan..

Budak2 ni mmg suka lah berlari sana sini..

Dah penat meronda kat pantai..balik ke chalet makan maggi cup  beramai-ramai..hehehe..

isi perut sementara nak tunggu sesi BBQ

malam tu bakar ikan,siput,sosej..ikan mmg dah bawak dari rumah..so dtg sini terus bakar..

Best sangat sesi makan2 sampai lewat2 malam..sambil tu sembang2..
Meriah rupanya teluk senangin ni,ada satu family yg sewa chalet depan kami ni siap bawak set karaoke..huhu..tgh malam pun duk berkaraoke lagi..

Keesokan pagi mmg aku bangun awal..kul 6 dah bangun rasanya..
pastu aku terus p kacau geng2 aku tidor..heheheh..jahat benor..nak ajak teman aku jog kt pantai..
Mak aku bangun goreng nasik utk breakfast..nasik semalam ada lebihan..

Morning scene..pagi2 dapat la tgk ketam kecik2 kat pasir ni hah..
Best jugak kul 7 jog kat pantai..aku jalan sampai ke hujung pantai..baru tau rupanya kat situ ada perkampungan nelayan..kecik je kampung kt situ..agaknya nanti mesti dah kena pindah perkampungan ni..

Lepas breakfast cousin2 aku nak sambung mandi manda lagi..aku mmg malas dah..join main pasir dah la..
Konon nak wat ekor mermaid..layankan ja lah..tolong jadi director aja..hehehe

Then sebelum balik posing2 dulu seround..

Makan aiskrim hangat2 ni memang sdapppp...

Sebelum bertolak balik,singgah beli souvenir jap..skali terjumpa nana..
Tekedu i tetiba tgk nana turun keta..hehehe..rupanya umah mak nana dekat2 situ aja..
Nice seeing u again babe..

Singgah ke Swiss Garden jap..saja ronda tgk kawasan sini..
Ok jugak resortnya..
Next time boleh lah stay sini pulak..i nak ride ATV kalo stay sini nanti..satu lagi target nak buat flying fox..tapi kena tunggu geng dari UK balik..
hehehehe..

Pool pun luas kat sini..view memang cantik..

Ni lah mak kite..

Next family trip taktau lah nak ke mana..
Lepas ke Teluk senangin ni,my family ada wat pot luck+BBQ masa time new year tu..tapi aku pulak ke KL..
Maybe CNY nnt pulak..aku ada bagi cadangan nak ke cameron highland..tapi taktau la camna..board members kena meeting dulu agaknya..hehehehe..

dear anies said...

waaahhhhh bercanda di telok senangin gituuuuu

Besnya.. boleh snorkling?

DaZzlingLilLy said...

anies-spend time dgn family best kt sini

murtaza-kat sini tak boleh snorkling.tapi rasanya boleh amik pakej yg sewa bot so dia akan bawa ke tempat lain utk snorkling

Unknown said...

masa kami pg teluk senangin ada lalat banyak sangat.duduk x sampai 15minit lalat dah kerumun.mula2 plan nak sewa chalet.tp bila smpai sana hilang mood sbb lalat kerumun..kedai makan pun langsung x dak yg buka.tempat cantik tp persekitaran kotor.dgn lalat yg amat mengganggu.duduk x sampai 30 menit kami pun balik.

DaZzlingLilLy said...

Memang btul areen..lalat banyak sgt..tak selesa jadinya..sayang sgt kan tempat lawa,tapi gitu pulak keadaannya..

Comel tuan punya blog..

NZED GuestRoom, Lumut - Nikmati penginapan yang menyeronokkan untuk bilik & suite ala hotel atau homestay bajet dengan nilai yang hebat bagi wang anda di salah satu lokasi teratas di Lumut, Perak (Malaysia).
-> www.nzedguestroom.com <-

Unknown said...

Assalam..nak tanye kt chalet ni ade swimming pool tak..and 1chalet tu boleh muat berape org ye..tq

nurul akma- sini takdak swimming pool.satu chalet yg saya stay blh muat 2

Dian bomc said...

Baru je pg..dah ada aircond chaletnya..
Duduk dkt ala kampung chalet. Mmg best tenang je rasa lepak sini..

Unknown said...

Assalam.. nak tnya Berapa kena bayar klo nk wat bbq?