Friday, April 19, 2013

Bihun Goreng Sedap!

Bihun goreng mmg salah satu feveret ai utk tea time..
Selalunya beli aja,jarang nak masak sendiri..
Ada satu gerai ni,mmg sedap lah bihun goreng dia..kena taste aku..
Ingtkan aku aja yg suka bihun  goreng kat situ,tapi ada jugak org luar (bukan sekampung dgn aku) yg suka bihun kat situ,padahal gerai dia femes dgn nasik lemak bungkus..

Gambar yg di google ni hiasan semata2..tuan empunya gambar:thanks ya!

Kdg kita (aku) hairan knapa org ni masak makanan sedap,tapi bila kita buat tak sesedap dia masak..padahal cara dan bahan sama aja..
Satu hari tu kebetulan aku gi gerai bihun goreng sedap tu agak awal dari biasa,org pun tak ramai lagi,tukang masak pun belum sibuk lagi..jadi sempat lah aku tengok cara dia goreng bihun..tingin gak nak tanya apa rahsia kan..tapi mulut terkunci rapat aja..ligat kami sembang hal politik..hahahhaha
Sambil sembang,dia goreng bihun lah..aku mmg selalu gi order kat akak tu terus and tunggu dekat dgn dapur dia..nak tau apa kelainan yg menyebabkan bihun dia rasa sedap???
Rupanya dia masukkan air rebusan daging dalam bihun goreng tu..bahan2 lain sama je lah macam kita:sambal,sos,garam n gula...
Okeh itu aja aku nak share dgn korang..tapi aku sendiri pun tak pernah try lagi..agaknya kalo tak gunakan daging,masukkan air rebusan ayam je sebagai ganti...???!!

6 comments:

izyantyPersonalTaste said...

sedapnya...kalau sy nampak bihun goreng mesti ingat makan time sarapan n minum ptg he3...

dear anies said...

sy rs kalu kita buat dgn ikhlas..laaaaagggiiii sedapp ;-)

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

blh try buat mcm ni nnt. akak fail lagi bab goreng2 ni

Nurhayati said...

ooo yeke. okla bole try pasni

~ain said...

kawan i pun masak bihun sedap. bila pi rumah dia, dgn muka tak malu i oreder bihun goreng dia. dia kata rahsia dia, guna air rebusan tulang2 ayam.. Belum pernah try lagi....

DaZzlingLilLy said...

izyanty-bihun mmg best makan time pg n ptg kan

Anies-tu semestinya penambah selera yg utama

Has-lily fun fail lg wat bihun goreng

Yati-try nanti hantar kat i sama k

ain-ooo air rebusan tulang ayam pn boleh..so leh la kita try pasnih