Friday, April 20, 2012

Ho Chi Minh City-Day 1

Flight dari LCCT ke HCMC dalam kul 2.55ptg..
So aku naik flight 8.35 pagi dari alor setar ke LCCT..
sampai LCCT lepak2 dulu sementara tunggu geng lain sampai..sempat aku tawaf satu LCCT tu..hehe..

Muka excited..ni lah ketua rombongan kitorang..
Kak Nona yg arrange semuanya..we ols bg duit pastu ikut jer semua..tak payah pening2 nak pikir..hehe..
Flight ke HCMC dalam 2 jam gitu..sampai sana dlaam kul 5 ptg kita or 4 ptg Vietnam Time..masa depa kurang sejam dari kita..
Arrivall hall at Tan Son Nath Airport..

Memang luas airport depa..bersih plak tu..tapi KLIA lg klass lah kan..hehe
Sampai airport ada 3 lg yg join group kitorang..dua yg kiri and tudung pepel duduk kt depan tu..so semuanya jd 13 org..
Kami naik bas mini pink u ols...selesa sgt sebab masing2 leh duduk dlm satu tempat duduk 2 org tu kan..
Tourist kitorang nama dia bunyi nya macam "Khairi" gitu..taktau lah betul ke tak ejaan dia..tapi kami semua panggil dia khairi jer sampai balik..
Ni antara pic yg aku sempat snap sepanjang jalan dr airport ke masjid..

Pengangkutan utama kt sana ialah motorcycle..banyak sgt moto..

Yg ini agaknya buddhist temple kot...aku pun taktau building apa..main snap aja..

Yg ini cathedral church dpean post opis..

Yg ini plak Vincom Center..shopping mall ala2 Pavi..Jimmy Choo semuanya ada sini..tapi sayangnya tak sempat nak pi jamu mata..hehe

Sampai sana terus bas terus bawak kami g Masjid Noorul-Imaan untuk solat..

Kat sini kelas bahasa arab pun ada...yg lain aku tak paham dia tulis apa..huhu

Kt depan masjid ni ada Restoran Halal Saigon..Fara AF penah g sini dlm rancangan Halal Vietnam

Kat sebelah kanan (berdiri menghadap masjid) masjid plak ada Restoran D'Nyonya

dan kat sebelah kiri masjid selang satu blok ada Hotel Sheraton...which is ada Gucci kat sana..sempat jugak aku pi jamu2 mata sat..hehe..
Owh kat sini harga barang lagi mahal dari butik Msia okeh!..Marola wedges dalam RM1100 lepas aku convert ke RM..baik balik beli di msia kan...jamu mata aja lah nampak gayanya..

Lepas tu dalam kul 6 lebih terus jalan kaki dari masjid tu ke Restoran Four Season(Empat Musim)..dekat aja dari masjid..

Masing-masing dah kelaparan..
Tapi sayang masakan kt sini agak kureng kena taste kitorang..tapi makan aja lah kan..bukan senang nak dapat makanan halal..lain la kalo tau tempat2 lain..
Aku tengok ada logo Jalan-Jalan Cari Makan kt Restoran ni..tempat dia mmg bersih..pekerja semua leh cakap melayu..ala2 melayu champa.

Menu kami ada telur,taugeh goreng,sup sayur,asam pedas ayam dan ikan masak sweet sour kot...tapi dia guna ikan darat..aku pun taktau apa nama ikan tu..
Lepas makan terus check in kt hotel...
Pastu rest jap..
Dah cukup rest apa lagi terus terjah ke Pasar Malam sebelah ben Thanh Market tu,memandangkan ben Thanh tutup kul 6 gitu..

Semua ada okes..beg,kasut,pakaian,souvenir,tudung,baju kurung..haish banyak lah nak cakap..

Pulut kalerful pun ada..hehe

Seronok kemain lagi cik kiah2 ni kan..boleh shopping lah katakan..

Tapi satu ja yg aku tak suka penjual2 kat sini..depa suka tarik tangan kita masuk kedai depa..haishhh meluat..kdg2 terkejut aku dibuatnya..
Satu hal lagi kalo kita pegang2 pastu tak beli depa wat muka cam taik..cam nak marah aja..
Tips aku satu aja: korang jalan2 sambil tgk dulu,kalo rasa betul2 berkenan baru bargain dgn penjual..takpun kalo dia panggil ajak masuk kedai dia,tapi korang takdak niat nak beli pun barang dlm kedai dia terus jawab NO...pastu blah...

Okeh next entry kita continue dgn day 2 plak...

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

fuhhh..mesti rambang mata tgk hbag yg gantung colorful gitu

Misz-ella said...

tak sabar nak sopink kat sini bulan depan.

dear anies said...

uiii tkt la mcm tu...tarik2 tangan mcm nk ragut la plak

pena rozie said...

bestnyer boleh g vietnam

Hanis MY said...

wahh menariknyaaa... thanks for the tips ntah bila leh sampai sana... berkenannyaaa dgn handbag oren tu...gojes!

DaZzlingLilLy said...

sis Has-rambang sampai juling..hehehe

Kakchik-make sure bwk duit banyak2..pastu jgn lupa beli luggage punya kilo bg banyak

KhaiRin-dia tarik g ke kedai dia aja..hehe

pena rozie-best jugak..alhamdulillah thn ni ada rezeki lebih

Hanis-bag oren tu i pun baru beli jer..hehe

Bitt (double IS) said...

owh susah nak bawa doubleIs la dekat pasar tu...